TIPS & Links

Waarom elke dag ?
Ze zeggen wel eens: het zwaarste deel van de (hardloop)training is het overschrijden van de voordeur drempel. En als je dan eenmaal bezig bent, dan valt het eigenlijk ook wel weer mee. De challenge is een soort duwtje in de rug, een motivatie om zeker te gaan.

In november 2015 presenteerde de Radboud Universiteit Nijmegen de resultaten van een onderzoek. Elke dag minimaal 8 minuten sporten heeft een aantoonbaar effect op onze gezondheid. Meer mag natuurlijk ook, maar dit komt mooi overeen met de 1609 meter die wij als minimum stellen. Bekijk hier het onderzoek

Elke dag hardlopen is niet iets nieuws. Een reeks van elke dag hardlopen noemen we een Running-streak. De 1609meter per dag als minimum is wereldwijd erkend. De 77 jarige Engelsman Ron Hill is recordhouder en eindigde een jaar geleden zijn streak na 52 jaar en 39 dagen.

JanWillem (organisator van de challenge en zelf begonnen op 25 jan.2015 met zijn “streak”) beschrijft het als volgt:
Voordelen van elke dag hardlopen:
1) We bewegen te weinig. Het genoemde onderzoek geeft aan dat we eigenlijk elke dag dat horen te doen. Een Running Streak is hier een redelijk eenvoudige oplossing voor.

2) Er zijn altijd excuses om niet te gaan, maar vaak zijn dat eerder smoesjes dan echte excuses. Door met jezelf, of door een challenge, de afspraak aan te gaan dat je gewoon elke dag even gaat maak je de drempel lager. Zeker in de koude donkere winter is het makkelijk om op de warme bank te blijven zitten. Bijna altijd als je eenmaal bezig bent blijkt het mee te vallen en best wel lekker 🙂 .

3) Te hard trainen richt veel schade aan. Omdat ik elke dag loop moet ik altijd nadenken dat ik verstandig doseer, zodat ik de volgende dag ook weer verantwoord een stukje lopen kan.

4) Rust roest. Van niet bewegen (rustdag) krijg ik juist meer pijntjes. Ik zie de dagen dat ik een klein stukje loop niet als training, maar als vorm van actief herstel : een beetje losbewegen van de ouderwordende stijve spieren en pezen.

5) De uitdaging om elke dag een klein stukje tijd te scheppen is soms best groot. En dat maakt het juist leuk als het lukt.

6) Eigenlijk altijd is de wereld na het stukje lopen mooier. Het verfrist en geeft energie!

7) Op deze manier met bewegen omgaan:  “ik ga gewoon elke dag”,  werkt stimulerend en oogst meestal bewondering. Ook de projecten op lagere scholen met daily mile slaan aan.

Nadelen of gevaren:
1) Iemand uitdagen kan er toe leiden dat er niet meer een verstandige keuze wordt gemaakt. Bij blessures of ziekte toch gaan rennen bijvoorbeeld …

2) Dat iemand het doet om te willen voldoen aan het beeld van een ander. Als je er zelf geen lol in hebt, of fysiek profijt van hebt, dan wordt het een last.

3) Sommige lopers of trainers zeggen dat een rustdag noodzaak is om progressie te boeken.  Ik vind dit discutabel : 8min joggen is voor een getrainde loper nauwelijks belasting , hooguit een actieve rustvorm. Mentaal kan het wenselijk zijn om de hardloopsleur los te laten en een time-out te hebben. Dit moet iemand zelf bepalen.

4) Het gaat ten koste van … (gezin , energie, werk). Ik heb geen tijd… Mensen die dit zeggen zouden eens in de spiegel moeten kijken of dit echt zo is. En als de dagen echt zo vol zitten dat 20minuten (3min aankleden, 10min jog, 7min douchen een aankleden) voor je eigen gezondheid niet mogelijk zijn, dan ben je een potientiele burn-out kandidaat. Op volle dagen loop ik aan het eind van de dag. Er zijn er ook velen die juist 15min eerder opstaan voor de run en meer energie overdag scoren!

De challenge van 31 dagen is een mooie stimulans om het te proberen. Is hardlopen fysiek te belastend wissel dan af met andere sportvormen.

——————————————————————————————————————

Van het internet geplukt: 7 tips voor een succesvolle Running-streak

  • Doe niet mee als je op dit moment last hebt van een blessure, overbelasting of oververmoeidheid. De kans is groot dat de challenge het probleem dan groter maakt.
  • Doe niet mee aan de hardloop-only challenge als je een absolute beginner bent. Een verantwoord opbouw schema begint normaliter met om de dag lopen: het lichaam heeft dan echt een dag herstel nodig. Op de looprust dagen kan je dan beter een andere sport zonder schokbelasting (wielrennen, schaatsen, zwemmen) doen.
  • Draag (hardloop)kleding! Sommigen verwarren de term running-streak (een hardloop-reeks) met de term streaker wat naaktloper betekend. Dat heeft echter niets met elke dag hardlopen te maken!
  • Zorg voor 2 paar loopschoenen. Dan kan je afwisselen zodat je schoenen kunnen drogen bij slecht weer. Het is ook beter voor de demping in je schoenen als ze niet dagelijks belast worden.
  • Train je normaal gesproken bijvoorbeeld drie keer per week , loop dan op de extra dagen voor de streak heel rustig en niet teveel meters. Dit is al zwaar genoeg.
  • Probeer de run ergens in het normale dagprogramma in te passen. Bijvoorbeeld rennend de kinderen van school halen, doe de lunchpauze een run i.p.v. walk, etc.. Als je hem echt moet inplannen als extra training kost het vaak meer tijd en moeite.
  • Accepteer het als het echt niet kan. Ben je lekker op weg in de challenge maar je wordt ziek? Dan stop je gewoon, neem geen onverantwoorde risico’s! Dat is overmacht. Volgend jaar krijg je een herkansing.

Natuurlijk zijn er vele meningen en is er al meer over geschreven:
Kijk hier bij ren-mama-ren
Kijk hier voor het artikel op just-keep-running